Porträtt av Therese Albrechtson – superentreprenör


Foto: Daniel Roos

Hon har alltid haft en entreprenörs tänkande, men det var först när hon blev nerdrogad som tanke blev till handling – Företaget Body Guard blev verklighet. När hon fastnade i tullen i Paris föddes idén om en egen kläd- och smyckeskollektion – Grey Zone var fött. Resan från gymnasiet till fulländad entreprenör har gått fort, möt Therese Albrechtson.

Therese Albrechtsons affärsidé blev snabbt känd när den kom ut på marknaden. Självförsvarssprayen, en färg som sitter kvar länge, blev snabbt en succé framförallt hos kvinnor som tröttnat på att vara rädda när de skulle hem på kvällar och nätter. Det var när hon hade blivit nerdrogad under ett krogbesök som hon kläckte idén om att kunna försvara sig. Therese själv klarade sig förhållandevis bra den kvällen, men fem andra unga kvinnor hade blivit våldtagna. Sprayen hade utvecklats av en kemist i Göteborg och Therese kontaktade denne. Body Guard utvecklades och produkterna blev fler. Bland annat ett larm som förhindrar att man somnar vid ratten.

Nu var det inte helt enkelt att som 19 åring och nyutexaminerad från gymnasiet och Ung företagsamhetsprogrammet att starta upp ett företag. Det var svårt att få finansiärer och hon fick höra att det var bättre att gå Handelshögskolan. I stället valde hon att åka på entreprenörskapsveckan på sommaren, ett genombrott för henne och idéerna. Therese stod på sig och när finanserna var klara sjösatte hon Body Guard. Efter sex månader hade hon dragit in sin första miljon och lånen var betalade. En knäpp på näsan till de som inte trodde på henne. 2005 tilldelades hon dessutom Årets Nytänk.

– Det spelar ingen roll om man är 19 år eller 70 år, det är individen som är det viktiga, säger Therese.

2007 fastnade Therese i tullen i Paris, med sig hade hon ett antal väskor, kopia på Chanel. Den franska tullen och EU:s hårda regler mot piratkopior satte stopp för införseln till Sverige, även om de bara var för privat bruk. Resan hem till Sverige blev ett antal Euro dyrare och samtliga väskor fattigare – men en affärsidé rikare. Grey Zone med egen kollektion och design av kläder, smycken och accessoarer, inspirerade av favoritmärket Chanel. Grey Zone växte snabbt och nu har de en egen designer i Hongkong.

Den ansedda tidningen Business Week tog fram Therese som en av 14 finalister för unga entreprenörer i Europa och i finalen röstades hon fram av tidningens läsare till Årets unga entreprenör 2008.

Therese anser att man ska bli uppmärksammad och befordrad för sina idéer och sin kunskap. Kvinnor kan är något av ett hatuttryck för henne.

– Man sätter sig själv i ett nedvärderande fack, menar Therese.

En dag kom en amerikan fram till Therese och frågade henne vem hennes förebild inom entreprenörskapet var. Hon svarade snabbt, Ingvar Kamprad. Följdfrågan från amerikanen var om hon kunde bli lika framgångsrik som honom och hennes svar var ett solklart nej. Besviket sa amerikanen Wrong answer och gick därifrån. Hon fick sig en tankeställare och efter en stund fick hon samma frågor av samme man. Nu svarade hon Ingvar Kamprad och ja det är klart jag kan bli lika framgångsrik som honom. Hans svar till henne var då: Grattis, nu har du kommit halvvägs.

– Det är inte farligt att våga sticka ut och det är viktigt att ha förebilder, säger Therese.

Therese Albrechtson har sålt Body Guard, och äger genom sitt bolag Albrechtson Holding AB, Grey Zone till 100 procent och iBoards, som säljer interaktiva white boards, till 50 procent.

Fotnot: Denna artikel publicerades 2009-02-10 och det har hänt mycket i Therese Albrechtsons liv sedan dess.