Det här är ett öppet brev till alla som gång på gång spelar ut rasist- eller fascistkortet så fort någon från Sverigedemokraterna öppnar munnen. Har ni funderat på hur er taktik och metodik spelar dem i händerna, för varje rasist- eller fascistkort ni lägger desto starkare står sig Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar och till slut även i val. Det är inte konstigt att de ökat stadigt under hela 2000-talet och varje skandal har bara gett dem fler röster. Det är dags att vi en gång för alla hittar ett sätt att rasera deras politik och det går – utan att spela rasist- eller fascistkortet!

Först vill jag säga att även jag har suttit med hela rasist-, fascist-, homofob- och 87-procent-kortleken. Ja, det stämmer att Björn Söder är en rasistisk jubelidiot! Det stämmer också att han borde avgå! Det stora problemet är att det är hans parti Sverigedemokraterna som måste kräva hans avgång och det kommer inte att hända så länge han ger partiet publicitet.

Ett skrämmande exempel på hur fel det kan gå är Expressens hatkampanj under årets valrörelser. För varje svart rubrik ökade Sverigedemokraterna med 0,1 procentenheter och fortsätter att öka.

Efter valet har drevet fortsatt gått mot Sverigedemokraterna. Det är deras fel att budgeten föll, eller så är det Alliansens fel som ”tog hjälp” av Sverigedemokraterna för att fälla regeringens budgetförslag. Enligt den senaste mätningen är de uppe i 16 procent och hela 9,4 procentenheter framför det fjärde största partiet Centern. Det är till och med så att Sverigedemokraterna har närmare upp till tvåan Moderaterna, de ligger endast 7,7 procentenheter bakom!

Sverigedemokraternas 16 procent är större än Miljöpartiets och Vänsterpartiets 11,3 procent tillsammans. De två partier som skriker högst om att Sverigedemokraterna inte ska ha någon makt – hur rimmar det med ordet demokrati?

Varför har det blivit så här?
Det är dags för samtliga partier att göra sin hemläxa! Börja med att ställa frågan hur det kommer sig att Sverigedemokraterna har 16 procent i den senaste opinionsundersökningen från Demoskop?

Är det någon som åkt ut till Sveriges mest segregerade områden, de förfallna miljonprogrammen i Rinkeby, Tensta, Botkyrka, Södertälje med mera och ställt frågan:
Hur kommer det sig att invandrare röstar på Sverigedemokraterna?

Efter valet 2010 trodde jag på myten som florerade att invandrare misstagit sig på Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna, vilket har visat sig vara helt fel. Invandrare röstar på Sverigedemokraterna eftersom de anser att som Sverige ser ut i dag inte klarar av att ta emot fler invandrare. Varför? Därför att invandrarna i miljonprogrammen anser att Sverige inte ens klarar av att ge de som redan är här ett drägligt leverne.

Det är därför dags att hugga på Sverigedemokraternas verkliga politik, slå ner på den. Tryck på att den inte är tillräcklig och att den enbart visar vad invandringen kostar – inte vad den genererar! Visa att segregeringen kommer att öka i Sverige, att pensionärerna får det sämre, att vård skola och omsorg skulle förfalla om Sverigedemokraterna skulle få bestämma. Tryck på hur deras arbetsmarknadspolitik inte kommer att leda till fler arbeten – snarare färre arbetstillfällen!

Berätta hur vi ska komma till rätta med segregeringen, utanförskapet, det organiserade tiggeriet, rasismen som svenskar utsätts för och så vidare. Vi måste våga ta i från dem deras trumfkort genom att spela dem ur händerna på dem!

Ta ansvar!
Den sista delen riktar sig enbart till Stefan Löfvén, Anna Kinberg Batra, Socialdemokraterna och Moderaterna – TA ANSVAR NU!

Stefan Löfvén och Socialdemokraterna – det går inte att sitta och vänta på att Moderaterna ska komma till förhandlingsbordet så länge Miljöpartiet ska vara med och förhandla! Bjud in Anna Kinberg Batras trupper till förhandlingar med enbart Socialdemokraterna. Stäng ute Miljöpartiet!

Anna Kinberg Batra och Moderaterna – skrota Alliansen, de sänker er bara! Gå ihop med Socialdemokraterna nu och gör upp med dem. Spelar ni korten rätt så är ni Sveriges största parti i valet 2018.

Använd det hemska parlamentariska läget att stärka Sverige nu, det kommer att vara än värre efter 22 mars. Därför ska ni låsa in er, förslagsvis på Harpsund och inte komma ut därifrån förrän ni är överens om en budget och hur landet ska styras på bästa sätt.

Den 29 december är det för sent!

Tomas Hedlund
Redaktör Huvudstadsbladet

8 svar på ”Öppet brev till alla som spelar rasist- eller fascistkortet mot SD – Ni spelar dem i händerna

1. Alf Borkenhagen

Björn Söder = Jubelidiot och bör avgå! Hmmm, här bör du förtydliga och komma med hållbara argument. Är du påläst, eller är du svamlare á la PK-media och (V)? Samer och judar kallar sig inte ”svenska” säger dom själva. Och..dom har fått särrättigheter just därför. Försök du att bli same eller jude! Tji blev det!!
    Nej du Tomas, läs på innan du återgår tillt tangenterna i detta ämnet.
    Sedan, att spela SD i händerna med olika epitet och angrepp..där är du rätt ute. Det verkar som gemene man i stugorna har större intellekt än dom förmodat högutbildade tönterna på landets mediala redaktioner, SR och SVT inräknat.
    I kväll: Novus…SD 16%. God natt…zzzzzz….

Norsk, boende i Sverige sedan 1971, utan minsta önskan att bli svensk.

• dontoomazzo

Björn Söder har verkligen tomt i stallet och jag tycker att han är en jubelidiot. Att han är rasist går inte att ta miste på, sen om han är nazist eller fascist låter jag andra stå för.

Rent politiskt står jag till vänster, det är väl ganska uppenbart. Men att jag skulle vara politiskt korrekt? Då har du inte läst hela texten. Hade jag varit politiskt korrekt hade jag spelat SD i händerna, uppmanat S att samarbeta mer med Mp och V och framförallt varit totalt förblindad när det gäller tiggeriproblemet vi har i Sverige.

Hej Tomas!

Det var imponerande snabb återkoppling, tackar!:)
        Ber om ursäkt om jag felaktigt placerade dig i PK-sandlådan, men det är lätt att göra det felet när SD ständigt är i skottlinjen för allt som inte platsar på den svenska ”värdegrunden”.
        Som du påpekar, jag behöver själv ta av mina ideologiska glasögon och läsa hela texten mer än en gång, Utan förutfattade meningar.
        Jag är en pensionerarad f.d. kommunalarbetare som har jobbat i invandrartäta Bergsjön i Göteborg i 35 år. Bodde där själv med familjen i 18 år tills det blev för mycket. Mina arbetsdagar bestod i att ge invandrarkidsen en bra fritid med idrott och vettiga aktiviteter. Ingen som inte varit med och sätt utvecklingen i dessa områden fattar hur tufft det var och är. 20 jävligt jobbiga ungdomar förstör och gör livet jobbigt för både ledare och 50 andra underbara ungdomar. 2 av mina ”jobbiga” har nu stupat i Syrien.

Jag är norsk, och har aldrig funderat på om jag har känt mig som svensk. Nu, i dagens mediaklimat, känner jag meg allt mindre som svensk. Jag har aldrig varit politisk engarerad förrän jag upplevde den skrämmande förändringen av det Göteborg jag kom till 1971. Jag upptäckte då att det endast var ett parti som hade intresse av att göra något åt den eskalerande otryggheten och våldet som breder ut sig, och samtidigt rakryggat stå emot all skit och alla epitet som kastas mot en.

Jag håller med dig om att Björn Söder är en jubelidiot i vissa hänséenden. Inte i sin proffesion som civilingeniör eller som Talman. Däremot har han lätt för att fälla obetänksamma och tveksamma uttalanden som skadar både han själv och partiet. Han måste vara naiv som i framgångens berusning låter sig intervjuas av Niklas Orrenius, en ökänd SD-hatare, övertäffad endast av Aftonbladets Anders Lindberg.

Med facit i hand, efter att ha tagit del av diverse nyktra och insiktsfulla inlägg i debatten, framgår det att Söder inte är alldeles fel ute i sitt resonnemang. Det är inte helt lätt stt blivare sig same, jude eller kurd för en ”vanlig svenne”!. Jag läste statsvetaren Andreas Johansson Heinö´s intressanta blogpost i ämnet, och fick lite välbehövliga fakta.

Jag är lite vilsen vad du som ”vänster” menar vad som skulle ”spela SD i henderna”? Uppmana (S) att samarbeta mer med (MP) och (V) verkar ju vara tveksamt. Samtidigt gick ju (S) fram i kvällens Novus.
        Menar du som Göran Persson att (S) + (M) vore bra? (M) backar ju hela tiden? Själv tror jag att en röd-blå (= mörkgrå) sörja i mitten banar väg för ett starkt SD i opposition. Bara en tanke….

O.T. Utanför vår lilla ICA-Nära satt ”våran” tiggare i komplett tomtedrakt med mössa idag! Undrar om vi får en vit jul i år?
        Ha det gott Tomas!

2. dontoomazzo

Hej Alf

Jag har under drygt 15 år av mitt yrkesliv arbetat i invandrarförorter med samma sak som du. Under åren blev arbetsklimatet och klimatet i stort hårdare och hårdare. Det är därför jag även tar upp problemet invandrares rasism mot svenskar. Det är därför jag kritiserar alla partier som ”låter” SD ha monopol på dessa frågor.

Sveriges invandrarpolitik är ett problem, till och med invandrarna anser det och röstar på SD – även det tydliggör jag i brevet.

Att samarbeta med tvåfrågepartiet MP (miljö och toköppna gränser) och/eller vänstern som får Alliansen att backa in i sina lador och låsa med dubbla lås. Det spelar SD i händerna och de fällde ju budgeten,

Om S och M tillsammans kommer överens för att skapa ett säkert parlamentariskt läge och man tydliggör att ”Vi gör det här för Sveriges skull. 2018 går vi till val som motståndare igen, men som situationen ser ut just nu är det skadligt för vård, skola, omsorg och jobben och det kan vi inte ställa upp på”. De som sköter korten bäst i en sådan regering vinner nästa val. SD har ingen makt och fäller ingen regering.

Jag har heller inget som helst till övers för de andra farliga partierna MP, FP, KD och FI.

Som sagt – kom överens, ta ansvar nu!

Hej Tomas!
      Roligt att du också har jobbat ute i verkligheten och har upplevd förändringens vindar innpå skinnet. Att ha på fötterna när en diskuterar denna typ av problemställningar är nåt jag kan sakna hos ”etablissemanget”. Det är så enkelt att sitta i sina reservat och tycka till om saker som är på bekvämt avstånd.
      Intressant resonnemang du har om en evt. lösning på det politiska kaos som råder, och det blir intressant att följa. Som du påpekar är det viktiga områden som berörs, och det bör gå före maktbegär och prestige.
      Just prestige är vad som kännetecknar det politiska läget i invandringsfrågan, och få politiker vill riskera ta ett första steg som kan bli ett snesteg. Nu har Hägglund lagt ut en trevare, och han kanske inte har så mycket att förlora då partiet ”hänger löst”. Han bör nog använda hjälm och skinnväst framöver, då det säkert kommer att hagla stenar och vina allianspiskor över honom.

”SD har ingen makt och fäller ingen regering” Nå….makt nog att fälla regeringens budget och skapa oreda hade dom. Att lyckas fälla en regering är inte en omöjlighet på sikt, om inte övriga partier tänker till och lyssnar på folkopinionen. ”All makt utgår från folket” heter det så vackert. Något att tänka på för våra folkvalda.

SD hade varit ett obehövligt och onödigt parti i ett upplyst och demokratiskt land som Sverige, om landet hade begåvats med politiker med egna landet och dets medborgares bästa som högsta prioritet, det är jag överbevist om. När vi flyttade hit 1971 var Göteborg och Sverige helt fantastiskt!

Nationen Sverige har inte drabbats av krig och ockupation i modern tid. Kan det förklara den av mig upplevda bristen på nationalistisk känsla och kärlek till det egna landet, där den egna kulturen gärna ställs på undantag för ”den goda sakens” skull? Jag som norrman, uppväxt med ett stolt och viktigt 17:e maj-firande, har svårt att förstå detta.
      Ingen norsk politiker skulle kunna tänkas säga: ”Norsk kultur er bare St.Hans och andre latterligheter” eller ”Ur-norskhet er rene barbariet”. Det hadde utlöst nationalt uppror!

Avslutningsvis hoppas jag som du att allt ordnar sig till det bästa för landet och folket, utan att tiden fram till extravalet behöver kännetecknas av pajkastning och sandlåderetorik. Hur skall vi kunna förklara för våra barn och barnbarn vikten av hyfs och ett respektfullt uppträdande, när inte ens våra högsta folkvalda representanter förmår att beté sig som vuxna?

Jag önskar dig och dina en God Jul och Ett Gott Nytt År!

Alf Borkenhagen

• dontoomazzo

Vill bra klargöra att det är om S & M samarbetar som SD inte kan fälla regeringen. Idag gör de ju lite som de vill. Nu senast såg de till att barn och ungdomar inte får gratis receptbelagd medicin.

• Alf Borkenhagen

Ja, och inte bra alls. Som både far och farfar har jag förståelse för kritiken.
          Ett av politikens ständiga bekymmer är att någon och några alltid drabbas av valda eller tvungna prioriteringar, oavsätt beslutsfattarnas politiska hemvist.

Kommentarer är stängda.