Del 3:7: Varumärkesexperten analyserar – Modo och Skellefteå synas i sömmarna

Hockeydagbladet har dykt ner i det allra innersta hos SHL-klubbarna och tagit hjälp av varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon, grundare av kommunikationsbyrån Passion Lab, för att utvärdera varumärket, logotypen (klubbmärket) och klubbens officiella slogan. Idag analyseras Modo och Skellefteå AIK

Modo
Varumärke
Var stekheta under 90-talet och en bit in på 00-talet då man fick epitetet ”plantskola” och pumpade fram världsstjärnor som också funkade som fantastiska ambassadörer. Sedan dess har det gått tyngre och klubben har genomfört flera generationsväxlingar som inte fallit väl ut. I dagsläget är varumärket lite mer identitetslöst och såväl nya ambassadörer som framgångar behövs för att återta den forna ställningen.

Logo
Kanske inte något av klubbsveriges vackrare, men väl förankrat och klassiskt.

Slogan
The heart of hockey

Modo har  en engelsk variant, vilket känns lite fel. Samtidigt har Modo alltid haft en internationell koppling med sina NHL-spelare och ambassadörer. Och innebörden stämde åtminstone förr – men kanske dags för en ny slogan?

Skellefteå AIK
Varumärke
Skellefteå har gjort allt rätt på alla fronter under senare år. En gedigen och långsiktig ungdomssatsning har lagt grunden för en nästan löjlig idrottslig framgång och dominans, som i sin tur också genererat stora ekonomiska framgångar. Ett klassiskt svenskt sätt att bygga varumärke på. Dock skulle SAIK nog kunnat vara ännu mer nytänkande och framgångsrika när det gäller marknadssidan och profileringen av klubben – nu har sporten gjort jobbet, men vad händer om framgången på rinken vänder?

Logo
Inte mycket att yvas över – snygg och klassisk. Namnet och färgerna retar dock gallfeber på vissa AIK:are i Stockholm.

Slogan
Saknas

SAIK har låtit spelet på isen tala, men nog skulle man väl kunna utmana även här?

I morgon fortsätter vi med två nya föreningar.

Del 1 – Introduktion>>>
Del 2 – Växjö och Örebro>>>