Debatt: Kunderna sviker när produkten SHL har tappat fokus

Image

Rubrikerna är svarta när det gäller publikkrisen i Elitserien, förlåt SHL. Klubbdirektörerna kliar sig i huvudet och undrar vad som gått snett. Sanningen är den att svensk klubbhockey har misshandlats av Svenska Hockeyligan AB och medlemsföreningarna under mycket lång tid. I svensk hockey är det bara en förening som har en positiv publiktrend och det laget spelar inte ens i SHL.

Ikväll kommer SHL att drabbas av fiaskosiffror när AIK tar emot Frölunda på Hovet. Två lag som skulle/borde vara publikmagneter och ett laddat möte mellan öst och väst, Stockholm (nåja Solna) och Göteborg. Det är ingen fotboll som konkurrerar som när AIK mötte Linköping och föreningen visade med kraftigt friserade siffror upp en publiksiffra på 3 402, bilden ovan visar hur glest det egentligen var på läktarna. Inför kvällens match har AIK sålt under 2 500 biljetter.

Det är inte bara AIK som har publikkris i SHL, Färjestad har satt bottenrekord, sedan arenan invigdes 2001, två hemmamatcher på rad. 4 426 åskådare mot AIK följdes upp med 4 210 mot Växjö. Det återstår att se om trenden vänder när det forna publiklaget Brynäs kommer på besök.

Även Modo har satt alla tiders bottenrekord i Fjällräven Center med 4 399 åskådare när AIK kom på besök i Örnsköldsvik, en vecka senare kom 4 626 personer när man tog emot Frölunda.

Fokus har hamnat helt fel
Vad är det då som gjort att publiken sviker SHL? Speciellt nu när publiklaget Leksand har kommit upp. Masarna inte mäktat med att fylla arenorna på bortaplan med mer än 85 procent i snitt. Hemma är det ännu värre för Leksand där 17 procent av platserna inte är fyllda.

Sämst i klassen är AIK som kommer näst sist på hemmaplan och hjälplöst sist i publikligan på bortaplan – så fansens kaxiga slogan ”Vi är överallt” gäller verkligen inte i SHL! Hemma på Hovet har AIK lyckats fylla stolarna till ungefär 53 procent (57 procent om man ska tro publiksiffran hemma mot Linköping, 1 900 säger vissa som var på plats, 3 402 är den officiella siffran) och på bortaplan vill enbart 66 procent se Solnalaget. Bland de officiella publiksiffrorna är Brynäs sämst på hemmaplan med 56 procents beläggning i arenan.

Nog snackat om siffror. Det stora problemet är hur Svenska Ishockeyförbundet, Svenska Hockeyligan och svenska hockeyklubbar har sakta men säkert underminerat svensk ishockey. Man har under åren laborerat med antalet omgångar och att 2005 gå från 50 till 55 omgångar var ett stort misstag. I samma veva började de flesta klubbarna att prata om laget och matchen som en produkt och fansen/åskådarna som kunder. Att sedan komma på tanken att stänga ligan är som att trycka in en dolk i ryggen på hockeyn – något som inte får ske!

Nu kommer bakslaget och massor av stolarna står tomma. Ikväll har inte hockeyn några motståndare i Idrottssverige och ändå kommer över hälften av stolarna stå tomma i Hovet. Troligtvis är det enbart Fjällräven Center som kan stoltsera med hyfsad kundsiffra ikväll.

Hitta tillbaka
SHL-lagen skakar över publiksiffrorna och klubbdirektörerna kliar sig i huvudena för att hitta en lösning. Lösningen finns i HockeyAllsvenskan, trots att Djurgården degraderats och numer håller till i den näst högsta serien har föreningen lyckats sälja fler säsongskort och hålla ett publiksnitt. Hur kommer det sig?

Djurgårdens publiksiffror havererade, trots två raka SM-Guld, i början av 2000-talet och det talades om att laget spelade 50 bortamatcher. Det tog några år innan Djurgården satte sig ner och funderade på hur man skulle vända trenden. Ungefär samtidigt började Djurgårdens supporterklubb Järnkaminerna att vakna för att förmå fansen att komma tillbaka till föreningen. Föreningen öppnade sig mot fansen och tillsammans med Järnkaminerna drog de åt samma håll. Nu är Djurgårdens klacksektion nästintill fullsatt varje match och klacken skapar stämning på Hovet som får motståndarna att darra.

Idag pratar inte Djurgården om publiken som kunder och laget/matchen som en produkt – se och lär svensk hockey!

Sätt er ner med fansen och lyssna på vad de vill!