Hockeyns stora bluff – saltar publiksiffrorna

Bild
Samtliga stora lagsporter i Sverige redovisar antalet besökare på plats förutom de två stora hockeyligorna SHL och HockeyAllsvenskan – de redovisar antalet sålda biljetter. Vilket gör att den lägsta möjliga publiksiffran i SHL kan vara 2 004 personer.
– Det har vi gjort så länge vi kan minnas, säger Peter Gyllander, informationschef hos Frölunda till Huvudstadsbladet.

Huvudstadsbladet har kartlagt hur redovisningen i de högsta ligorna i de största lagsporterna i Sverige, bandy, basket, damfotboll, handboll, herrfotboll, innebandy, ishockey (SHL och HockeyAllsvenskan) och speedway. I samtliga fall, utom ishockeyns ligor, är det antalet besökande i arenan som räknas in. Ishockeyn har antalet sålda biljetter som publiksiffra. AIK har sålt minst antal säsongskort, 2 004 stycken, och det är det samma som den sämsta möjliga publiksiffran i SHL.

Två andra lagsporter har lite luddiga beräkningar. Bandyn räknar med funktionärer och personal i sina publiksiffror och har en schablon på 100 personer per match som räknas in i siffrorna. Handbollen har som policy att man räknar antalet besökare, men är inte säkra på att alla följer direktivet.

– En del av våra klubbar har ju biljettsystem och jag tror att de då går efter antal utskrivna biljetter medan flertalet inte har det och de fortfarande räknar ”manuellt”. Vi har berört frågan tidigare men då endast sagt att siffran skall motsvara antalet åskådare som är på plats, säger Peter Gentzel på Svensk Elithandboll AB till Huvudstadsbladet.

– Vi anser att vi enhetligt ska räkna antalet inpasserade, för det är vad publiksiffran ska ange, inte antalet sålda biljetter eller annat, finns säkert outnyttjade årskort med mera. Vi ska för enkelhetens skull också lägga på en schablon om 100 personer per match för staben kring laget, sjukvård, publikvärdar, ismaskinister och andra volontärer. Vet att man gör så i andra sporter, säger Marcus Norman generalsekreterare på Svenska Bandyförbundet.

Svensk fotboll redovisar antalet åskådare på plats, vilket blev ett debacle på Tele2 Arena när Djurgården tog emot IFK Göteborg och flera besökare vittnat om att deras biljetter inte skannades eller revs vid inpasseringen. Över 15 500 biljetter var sålda och drygt 11 800 åskådare redovisades.

– I Allsvenskan redovisas antal åskådare på matchen inte antalet sålda biljetter, säger  Ola Rydén liga- och evenemangsansvarig på Svensk Elitfotboll.

– Det är faktisk åskådarsiffra som redovisas. Det ska tilläggas att funktionärer, spelare, ledare och dylikt inte redovisas i denna siffra, säger Anna Nilsson tillförordnad generalsekreterare på Elitfotboll Dam.

Inom ishockeyn anser man att det är helt rätt att redovisa sålda biljetter i stället för den faktiska publiksiffran.

– Ja, självklart, säger Peter Karlsson, informationsansvarig hos Linköping HC.

– Det har vi gjort så länge vi kan minnas, säger Peter Gyllander, informationschef hos Frölunda.

Att Huvudstadsbladet gör publikundersökningen oroar SHL-klubbarna.
– Vad ska svaren användas till och var ska din artikel/undersökning publiceras, frågar Jörgen Kalitzki, media- och informationsansvarig hos Färjestad.

Jörgen Lindgren, vd på Svenska Hockeyligan AB känner att det kan vara dags för en förändring gällande publiksiffrorna.

– För ett antal år sedan valde vi i hockeyfamiljen att redovisa antalet sålda biljetter som publiksiffra. Du kan ju inte sälja en biljett två gånger. Nu kan det bli aktuellt att se över hur vi redovisar publiken, det är inte rätt att redovisa 3 400 personer när det är färre än 2 000 personer på plats.

Förening

Sålda säsongskort

AIK

2 004

Brynäs

2 500

Frölunda

4 000

Färjestad

2 439

HV71

4 200

Leksand

3 700

Linköping

3 269

Luleå

2 867

Modo

2 104

Skellefteå

3 070

Växjö

2 670

Örebro

3 262