Del 6:7: Varumärkesexperten analyserar – storklubbarna Frölunda och Färjestad

Hockeydagbladet har dykt ner i det allra innersta hos SHL-klubbarna och tagit hjälp av varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon, grundare av kommunikationsbyrån Passion Lab, för att utvärdera varumärket, logotypen (klubbmärket) och klubbens officiella slogan. Idag analyseras Frölunda och Färjestad.

Frölunda Indians
Varumärke
Är inte den mest klassiska klubben, men signalerar ändå hockeykunnande och framgång. Har hittat tillbaka till vinnarspåret igen – inte bara sportsligt. Klubben var oerhört framgångsrik i början av 00-talet med egna produkter och Henke Lundqvist i mål, men tappade koncepten och uppvisade en svajig organisation med kortsiktigt agerande. Nu är långsiktigheten återigen i fokus och den både kvantitativt- och kvalitativt starka supportergruppen gör Scandinavium återigen till en festplats.

Logo
Inte någon av Sveriges vackrare och den diffusa kopplingen till ”indianer i väst” är så Göteborgsk att resten av landet får svårt att hänga med. Samtidigt var tidigare symbol inte heller någon höjdare och indianen därmed starkt förknippad med klubben.

Slogan
Vi ger oss aldrig

Klubben har onekligen bevisat denna devis genom sin comeback. Samtidigt är denna slogan inte särskilt spännande. Den funkar säkert bra internt och för laget, men skapar kanske inte en alltför stor dynamik gentemot supportrarna.

Färjestad BK
Varumärke
FBK är sedan länge en maktfaktor och lite av ishockeyns motsvarighet till fotbollens AIK – älskade lokalt och ibland hatade bland motståndarna. Men FBK har också svarat upp-och levererat mot sin uppfattade kaxighet. Framgång och vinnarmentalitet sitter i väggarna och såväl klubben som dess supportrar ställer oerhörda krav på spelare och ledare. Och trots att det ibland går tungt, finns laget oftast med i striden om guldet framåt våren.

Logo
Klassisk sköld som väl inte är något designmässigt mästerverk, men som rimmar väl med klubbens pondus. Klubben nog gjorde klokt i att frångå de sponsrade lila tröjorna från 80- och 90-talet.

Slogan
Du är en del av familjen

Inkluderande och inbjudande slogan som också flörtar med den mytomspunna ”familj” som så många ondgjort sig över genom åren. Smart att göra ”svagheten” till en styrka.

I morgon avslutar vi artikelserien med de två sista föreningarna.

Del 1 – Introduktion>>>
Del 2 – Växjö och Örebro>>>
Del 3 – Modo och Skellefteå>>>
Del 4 – Linköping och Luleå>>>
Del 5 – HV71 och Leksand>>>