Highland levererar åter hög klass

Bild

Huvudstadsbladet fick en träff med Daryl Haldane (t.v), Brand Advocate och Gerry Tosh (t.h), Global Manager, på det skotska whiskydestilleriet Highland Park. De skotska gentlemännen presenterade oss för deras nya whisky för den svenska marknaden, Ambassador´s Choise – en tio år ung kreation.

Daryl Haldane och Gerry Tosh brinner båda för sin whisky och Haldane lovar att komma till Stockholms öl- whiskymässa sista helgen i september och första helgen i oktober. När Huvudstadsbladet träffar är han osäker på vilken av helgerna han ska komma på, men han ska försöka komma på båda.

De båda herrarna berättade om Sveriges betydelse för Highland Park och svenskarnas breda kunskap om whisky. Sverige är det mest whiskykonsumerande landet per capita och därför har Highland Park hela två märken helt avsedda för den svenska marknaden. 

BildHighland Park Ambassador´s Choise (bilden) är destilleriets andra whisky för den svenska marknaden och finns på Systembolagets beställningssortiment för 499 kronor per flaska (75 centiliter).

Förutom Ambassador´s Choise finns även Cask Strength Edition som endast säljs på halvflaska (35 centiliter) för 299 kronor.

Vi bjöds på en smakupplevelse där två sorters Highland Park serverades med pekannötspaj Ambassador´s Choise och deras prisbelönta Highland Park 25 year old.

Har ni vägarna förbi Stockholm öl- och whiskymässa i slutet av september eller i början av oktober så besök deras monter.

Från och med den första oktober kommer även Highland Parks 14- och 21-åring att säljas på Systembolaget.